Wendy (HiX Consultant)

‘Zorg, techniek en veelzijdigheid: ik heb uitdaging nodig’

‘Toen ik begon bij ICTZ, had ik net mijn handtekening op de diploma’s voor Bewegingswetenschappen en Gezondheidswetenschappen gezet. Het was mij toen al duidelijk dat een baan als onderzoeker niet bij mij zou passen. Maar de technische kant, de logische benadering, spraken me wél aan. Daarbij zou ik het liefst altijd een link hebben met gezondheid en het menselijk lichaam. Dat komt mooi samen in het werk wat ik nu doe.’ Aan het woord is Wendy Stroobant, HiX Consultant bij ICTZ.

Mijn eerste baan te pakken!

Wendy: ‘Na mijn studie heb ik gedaan wat elke net afgestudeerde student doet: solliciteren op alle functies die ook maar een beetje passen bij je studie en interesses. Ook de functie HiX Consultant bij ICTZ kwam toen voorbij op LinkedIn. Het vakgebied, de combinatie van zorg en techniek en de veelzijdigheid van de functie spraken mij aan. En ook de eerste indruk van het bedrijf was goed: jonge mensen, de bereidheid om te investeren in de medewerkers, open staan voor nieuwe ideeën. Inmiddels is het moment waarop ik mijn handtekening zette onder het arbeidscontract voor mijn eerste baan alweer ruim 2,5 jaar geleden.’

Schakel tussen zorg en techniek

‘ICTZ is gespecialiseerd in het pakket HiX van leverancier ChipSoft. Ik ben de schakel tussen dit zorginformatiesysteem en elektronisch patiëntendossier (ZIS/EPD) en de eindgebruikers. Het is mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat het systeem de dokters, verpleegkundigen, receptionisten, financieel medewerkers, wie dan ook, zo goed mogelijk ondersteunt. Bijvoorbeeld door de juiste rechten aan de juiste mensen toe te wijzen zodat zij toegang hebben tot de onderdelen van het informatiesysteem die zij nodig hebben. Of door te zorgen dat de inrichting van het EPD zo goed mogelijk aansluit op de werkprocessen en de handelingen van de zorgverlener.’

‘Of ik ga met de zorgverleners om tafel om te onderzoeken hoe je bepaalde wettelijke verplichtingen het beste kunt integreren in het EPD. Bijvoorbeeld als het gaat om de jaarlijkse aanlevering van de cijfers over de geleverde zorg aan externe partijen als DICA. Ik vind het fijn dat ik in mijn werk direct bijdraag aan de dagelijkse zorgpraktijk.’

Supergespecialiseerd in HiX

‘Het vak van HiX Consultant betekent dat je je ‘smal’ specialiseert. Je weet van één zorginformatiesysteem bijna alles af. Je kent de mogelijkheden en onmogelijkheden en deze kennis breng je steeds bij een andere zorgorganisatie in de praktijk. Daardoor heb je een heel goede basis om in gesprek te kunnen gaan met bijvoorbeeld een arts en je kunt hem of haar goed adviseren.’

‘Het betekent ook dat je bij problemen vaak sneller een oorzaak kunt vinden. Wanneer eindgebruikers zich bij mij melden als er iets niet werkt zoals het zou moeten, dan duik ik het systeem in om te ontdekken waar het fout gaat en los ik het op. Of ik schakel de leverancier (ChipSoft) in. Met andere woorden: ik sleutel graag aan de ‘achterkant’ van het systeem om de gebruiker aan de voorkant zo soepel mogelijk te laten werken.’

‘Nu ik steeds meer ervaring opbouw, vragen de functioneel applicatiebeheerders bij de zorginstellingen mij steeds vaker om advies. ‘Hé Wendy, collega Jan wil dit zo oplossen. Is dat handig? Hoe zou jij dat oplossen?’ Een mooi compliment!’

Geen opdracht hetzelfde

‘Ik houd van de veelzijdigheid van het consultancyvak, het contact met medewerkers van ziekenhuizen of klinieken, het hoge tempo waarin je steeds nieuwe dingen leert en je jezelf kunt ontwikkelen. Maar het vak houdt ook in dat je veel op de weg zit, onderweg van klant naar klant. Je moet heel flexibel zijn, je eigen verantwoordelijkheid durven nemen en niet bang zijn om fouten te maken. Daar leer je van.’

Bij eentonigheid haak ik af

‘Of ik over, zeg, 2,5 jaar nog steeds hetzelfde doe? Zoals het er nu naar uitziet wel. Ik heb gevoel voor techniek, maar ik zie mijzelf niet alleen maar werken met de hardware of programmacodes, ondanks dat ik ook dat interessant vind. Ik wil graag het contact met de eindgebruiker houden en voor hen de schakel zijn tussen het systeem en het werkproces. Wat voor mij het belangrijkste is, is dat mijn werk uitdagend blijft. Ik wil allerlei verschillende opdrachten van verschillende groottes en verschillende niveaus blijven doen, zodat ik kan ontwikkelen en leren. Als het eentonig zou worden, dan ben ik bang dat ik me zou gaan vervelen. Maar gelukkig is bij ICTZ variatie eerder regel dan uitzondering.’