Rodin (Technisch IT Consultant)

‘Van ultieme allrounder naar IT specialist’

Drie jaar geleden kwam Rodin Frese in dienst bij ICTZ als medewerker Klantondersteuning (KO). Inmiddels werkt hij er niet meer. Althans: niet meer op die afdeling. Rodin gaf aan dat hij graag door wilde groeien, zich ‘breder’ wilde specialiseren en dus een overstap wilde maken naar het consultancy-vak. ICTZ houdt wel van een gezonde dosis ambitie, en dus heeft Rodin inmiddels zijn eerste zelfstandige project als Technisch Consultant afgerond.

Overstappen van KO naar TC

Rodin: ‘Als medewerker Klantondersteuning, of kortweg KO’er, krijg je te maken met de meest uiteenlopende problemen. Je moet snel schakelen, overal wat vanaf weten, allerlei issues oplossen. Als je van afwisseling houdt, dan is dit jouw droombaan. Maar na drie jaar wilde ik mij specialiseren en concentreren op één specifiek vakgebied. Daarom heb ik gevraagd of ik over kon stappen naar Technisch Consultancy (TC).

Natuurlijk, het was even spannend toen ik in mijn beoordelingsgesprek aan zou gaan geven dat ik iets anders wilde dan KO. Maar er werd door mijn toenmalige leidinggevende erg positief op gereageerd. En ook zijn opvolger was al van plan om te vragen of ik niet méér wilde. Dat was heel prettig.’

Ondersteund door je teamleider

‘In ongeveer een jaar heb ik me laten bijscholen en mijn KO-werkzaamheden overgedragen aan mijn collega’s. Eerst nog vier dagen per week met het KO-team werken, toen drie, en zo verder. De certificaten voor MCSA/MCSE: Windows Server 2012 en MCSA: SharePoint heb ik intussen in de pocket. Voor dit jaar staan de diploma’s voor SQL en Cisco op de planning. Dat betekent veel zelfstudie naast het werk. En ja, het kan soms lastig zijn om tussen de bedrijven door aan je opleiding te werken, maar je hebt een duidelijk doel, je gáát ergens voor. En dat maakt het, samen met de ondersteuning van mijn teamleider, ook weer makkelijker.’

‘Is er ook een andere, betere oplossing?’

‘De ervaring die ik bij KO heb opgedaan is trouwens een goede basis voor het technisch consultancy-vak. Je leert hoe de klantomgevingen in elkaar zitten en tegen welke problemen zorginstellingen aanlopen. Het probleemoplossend denkvermogen ontwikkelt in hoog tempo en dankzij de veelzijdigheid van de opdrachten doe je enorm veel kennis op.

Al lopen er soms een aantal projecten parallel aan elkaar, een Technisch Consultant is meestal bezig met één project en één project alleen. Daardoor kun je focussen, is er ruimte om te kijken of er nog ándere oplossingen mogelijk zijn en daarover een advies te geven. En dus kun je je vastbijten in meer complexe problemen.’

Van vakman uiteindelijk naar projectleider

‘Inmiddels heb ik mijn eerste zelfstandige opdracht afgerond: het Zorgportaal van het BovenIJ ziekenhuis dat draait in onze hostingomgeving is op 24 november 2017 live gegaan. Ja, daar ben ik zeker trots op en de reactie van de klant was positief. Mijn droomopdracht? Als ik alles wat bij het vak hoort eenmaal goed in de vingers heb, zou ik graag als projectleider zelfstandig een Healthcare Information Platform (HIP) willen implementeren. Dat lijkt mij waanzinnig, omdat het gaat om de daadwerkelijke productieomgeving waarmee je de zorgverleners helpt.’

En Rodins advies voor alle (toekomstige) collega’s: ‘Blijf leren, wees ambitieus en vraag jezelf regelmatig af: vind ik het nog wel leuk wat ik doe? Zorg dat je plezier blijft houden in je werk.’